یکشنبه نهم اردیبهشت ماه
قربانی در دیدار با اهالی رسانه:

دست روی دست نمی‌گذاریم و از حق فدراسیون دفاع می‌کنیم

رئیس فدراسیون تیراندازی ظهر امروز (شنبه)، ۱۶ دی ماه با اصحاب رسانه دیدار و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون تیراندازی، مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون تیراندازی ظهر امروز (شنبه)، ۱۶ دی ماه با اصحاب رسانه دیدار و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

وی در ابتدا ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان و تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان در این اقدام کوردلانه توسط داعش، اظهار داشت: فدراسیون تیراندازی مخاطبان زیادی دارد و در حال حاضر ۳۱ استان و دو منطقه آزاد و تعداد زیادی باشگاه فعال داریم. ما فقط مختص تیم ملی عمل نمی‌کنیم و با توجه به همه مشکلات بحث همگانی را نیز مورد توجه قرار دادیم.

او در ادامه افزود: ۶۲ سفر استانی داشتم و با استانداران و مسئولین استان و هیات‌ها دیدار کردیم. با ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و پیش بینی کردیم ۲ هزار روستای خطر را در بحث آموزش تیراندازی تجهیز کنیم. ما می‌خواهیم جوانان این رشته را بشناسند و بدانند ۱۹۰ مدال در سال و ۴۵ مدال المپیک در این رشته توزیع می‌شود.

رئیس فدراسیون تیراندازی تاکید کرد: اگر روستاها تجهیز شوند جوانان زیادی را جذب می‌کنیم. اهداف‌پروازی نیز مدت‌ها تعطیل بود و الان یکی از میادین اهداف‌پروازی در سایت ما تعطیل است و از قطعات آن برای تعمیر سایر میدان‌ها استفاده کردند. بعد از ۲۴ سال در این رشته امسال ۵ مدال گرفتیم. در حال حاضر هم در استان‌ها خطوط ۵۰ خط برای اهداف پروازی تجهیز شده است.

قربانی در ادامه گفت: با توجه به گرفتاری‌ها و بدهکاری‌ها، ۱۵ اعزام بین‌المللی داشتیم که ۲۴ مدال کسب شده است. اکنون تیم ملی تفنگ و تپانچه در اندونزی هستند. در همین هفته هم تیم اهداف پروازی برای کسب سهمیه المپیک عازم کویت می‌شود. فشار مالی زیاد بوده و از کمیته ملی المپیک و ارگان‌ها کمک گرفتیم تا بخشی از هزینه‌های اعزام را تامین کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: از روزی هم که آمدم حقوق و حق‌الزحمه کارمندان را دو روز قبل از پایان‌ماه و همیشه به موقع پرداخت کردیم. حتی به داوران و مربیان حقوق می‌دهیم و تمرینات و اردوها برقرار بوده است و مسابقات مختلفی را برگزار کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: مسابقات قهرمانی کشور با حضور 260 نفر در بخش بانوان برگزار شد و در بخش آقایان هم برگزار می‌شود و این تأثیر بسزایی در استان‌ها داشته است، چون بعد از چند سال برگزار شد. 

قربانی در ادامه گفت: یک وظیفه ذاتی داریم و باید اقداماتی برای توسعه این ورزش انجام دهیم. حدود هزار اسلحه برای اهداف‌پروازی از وزارت دفاع خریدیم و به استان‌ها تحویل دادیم. این سلاح‌ها به نام افراد داده می‌شود. تکلیف سلاح‌های شکاری مشخص نیست و ما در سطح کشور به همت دولت و استاندارها ۴۰۰ زمین اهداف پروازی راه‌اندازی کردیم که سبب تخریب محیط زیست نشود. آنهایی که اسلحه مجوزدار دارند می‌آیند و آنهایی هم که ندارند از آن‌ها می‌خواهیم که بیایند و مجوز بگیرند و نترسند که مجوز ندارند. 

 

وی افزود: ما فقط روزی که آمدیم ۴ میلیارد بدهکاری به صنایع دفاع داشتیم که آنها را پرداخت کردیم. نیاز تیم‌های ملی را هم برطرف کردیم و باید از صنایع دفاع تشکر کنیم. یکی از مشکلات ما مهمات بود و آن را سامان‌دهی می‌کنیم. اگر اسلحه‌های شکاری به هیات‌های استانی بیاید مهمات آنها را هم فراهم می‌کنیم. 

رییس فدراسیون تیراندازی افزود: زمانی که به فدراسیون آمدم چهار میلیارد بدهی به صنایع دفاع وجود داشت که پرداخت و فشنگ و مهمات را تأمین کردیم. مشکل مهمات در حال ساماندهی شدن است. مهمات و اسلحه در تیراندازی اهمیت زیادی دارد. خیلی زشت است برای نظام جمهوری اسلامی که موشک می‌سازد، اما اسلحه را از دشمنان بخریم. ما دنبال تأمین سلاح و مهمات داخلی هستیم.

قربانی اظهار داشت: من به مربی خارجی اعتقاد ندارم و به مربیان داخلی معتقدم، ولی بچه‌های ما به خودشان باور ندارند. چطور در جنگ با توان داخلی حضور داشتیم و از فرماندهان کشورمان استفاده کردیم؟ ما باید از این امکانات و موقعیت‌ها استفاده کنیم. ورزش باید توسعه پیدا کند، همان‌طور که مقام معظم رهبری عنوان کردند ایران بزرگ، ورزش بزرگ می‌خواهد. ما باید تجهیزات و امکانات را تهیه کنیم. با توجه به اینکه بودجه کم بوده، ولی کارها انجام شدند و حقوق همیشه پرداخت شده است اما 20 روز است که به کارمندان حقوق نداده‌ایم و این به مطالباتی برمی‌گردد که هاشمی بابت دوره 9 ساله حضورش در فدراسیون (از سال ۸۶ تا ۹۵) برداشت کرده است. هاشمی زمانی که رئیس فدراسیون بود زحمات زیادی کشید اما در زمانی که رئیس فدراسیون بوده سمت‌های مختلفی داشته است در وزارت راه، وزارت کشور ، نظام مهندسی و ... بوده است. او معتقد بود در این مدت حقوق و مزایا و بلیت سفر از جایی دریافت نکرده است.

وی تصریح کرد: در اسفند ۱۴۰۱ وقتی ما اعزام به هند داشتیم و نفرات ما سه ماه در اردو بودند، هاشمی مبلغی که مربوط به سفرها و هتل‌ها بود و نزدیک به 31 هزار یورو می‌شد، برداشت کرد! من فقط یک سوال دارم چرا آن زمان که خودش رئیس بود این مبلغ برداشت نشده است و امروز با این همه مشکل، 31 هزار یورو برداشت شده است؟ یک فشنگ چند هزار تومان است؟

رئیس فدراسیون تیراندازی تاکید کرد: با پرداخت این مبلغ به آقای هاشمی، اعزام تیراندازان به هند انجام نشد و بعد از آن هم او در زمان اعزام تیم به هانگژو از سوی اداره کار حکمی گرفت و حساب‌های ما را بست. باید حقوق و مزایا پرداخت می‌کردیم و امکانات لازم برای اردو را فراهم می کردیم که نتوانستیم شرایط را فراهم کنیم. با پیگیری های بخش حقوقی حساب‌ها را باز کردند اما ۲۰ روز بعد حکم تجدید نظر دیوان را گرفت و قبل از مسابقات اندونزی که رویداد مهمی برای ما محسوب می‌شود، مجددا حساب‌ها را بست. امروز هنوز حقوق پرسنل را پرداخت نکرده‌ام. شنیده‌ام هاشمی گفته اگر پول می‌خواهند پرداخت کند.  مگر ما خودمان اعتبار نداریم؟ همین الان که حساب‌های ما را با حکم بسته است ورزشکاران را به اندونزی اعزام‌ کردم. سه شب دیگر هم اعزام به کویت داریم.

وی تاکید کرد: از زمانی که به فدراسیون آمدم 45 میلیارد هزینه سفرهای ما شد که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نصف آنها را دادند و باقیمانده‌اش را خودمان تأمین کرده‌ایم. الان هم با قرض و پول شخصی اعزام کردیم. ما چقدر باید مظلومیت بکشیم؟ البته ما با قدرت کارمان را می‌کنیم و توصیه می‌کنم که هاشمی برود و این پول را ببیند که حقش بوده است یا نه.

رئیس فدراسیون تیراندازی عنوان کرد: هاشمی در باکو بدون اجازه کادر فنی و سرپرست در کنار تیراندازان حاضر شده است که تمرکز ورزشکاران را بر هم ریخته است. آقای هاشمی مگر قوانین فدراسیون را نمی‌دانید؟ با چه مجوزی به سالن مسابقه رفته‌اید؟ من در هانگژو یکبار هم سر مسابقه ورزشکاران نرفتم که تمرکز آنها بر هم نخورد. امیدوارم هاشمی با نیت خوبی این کار را کرده باشد. وجدان من ناراحت است که چرا حقوق کارمندان را نداده‌ام‌. چرا باید یورو و دلار قرض کنیم تا ورزشکاران را اعزام کنیم. می‌شود این ورزش که ۱۹۰ مدال دارد را حمایت نکنیم؟ ما را مثل والیبال و سایر رشته‌ها که یک مدال دارد نبینند. ما رشته ای تجهیزات محور هستیم.

وی گفت: چه کسی باید مشکلات را رفع کند. در زمان جنگ هم ما مدیریت کردیم. باید همه کمک کنند تا این ورزش دینی که امر مستحب خوانده شده را توسعه دهیم.فشنگ چند میلیون است؟ از کجا باید این پول را بیاوریم؟ وزارت و کمیته مشکلات دارند، پس از کجا این پول را بیاوریم؟ ما ۵۴ فدراسیون دیگر داریم اما کدام را مستحب خوانده‌اند. همه مردم و مسئولان کمک کنند تا این ورزش توسعه یابد. نمی‌شود که نفر دوم چین و هندوستان و کره شویم. باید امکانات به روز داشته باشیم تا بتوانیم مبارزه کنیم.تیراندازی نباید مثل سایر رشته‌ها دیده شود، این ورزش پرخرج و تجهیزات‌محور است و همه باید کمک کنند.

قربانی خاطرنشان کرد: هاشمی رئیس سابق فدراسیون چند بار از وزیر وقت پیگیری کرد تا این مظالبات را دریافت کند، من گفتم که پول نداریم و الان هم نمی‌توانیم بدهیم، اما سجادی وزیر ورزش وقت دستور پرداخت داده بود. ما با هیئت رئیسه صحبت و توافق کردیم که هزینه‌های سفر هاشمی را بپردازیم. او باید در زمان حضورش در فدراسیون این پول‌ها را برداشت می‌کرد، نه الان که حضور ندارد. از نظر حقوقی ما تابع هیئت رئیسه هستیم، ضمن اینکه وزیر هم دستور داده بود و نمی‌شد مخالف دستور وزیر قدم برداریم.

قربانی عنوان کرد: بحث من این است که چرا این فشار به الان موکول شده و در زمان خودش برداشت نشده بود؟ الان بخشی از بدهی‌های فدراسیون به اداره مالیات و شرکت توسعه مربوط به دوران حضور هاشمی است. مگر فدراسیون چقدر درآمد دارد که باید این همه بدهی را بدهیم؟ کمک وزارت ورزش و کمیته المپیک کفاف نمی‌دهد. وقتی من به فدراسیون آمدم، 11 باشگاه از ما مطالبه پول فشنگ‌ها را کردند و ما با این بدهی مواجه شدیم. با سند می‌گویم که 20 میلیارد تومان به شرکت توسعه و تجهیز، 11 میلیارد تومان به اداره مالیات، 700 میلیون تومان به وزارت دفاع و همچنین حقوق پرسنل را بدهکار بودند. هاشمی پس از دریافت 31 هزار یورو، در دوره وزارت کیومرث هاشمی هم درخواست 15 هزار دلار کرد، در حالی که امضا کرده بود که دیگر پولی نمی‌گیرد.

رئیس فدراسیون تیراندازی، عنوان کرد: ما ول کن این موضوع نیستیم و از حق فدراسیون دفاع می‌کنیم. مبلغی که هاشمی بابت حقوق و سنوات خود مطالبه کرده ۷ ماه حقوق کل پرسنل فدراسیون است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع نباید از ابتدا رسانه‌ای می‌شد گفت: نمی‌خواستیم جنجال شود اکنون هم تلاش می‌کنیم پول برگردد. شاید به دوره بعدی فدراسیون برسد. تصمیم هیات رئیسه هم قانونی است. ما همه تصمیم‌ها را در هیات رییسه می‌گیریم و با فشارهایی که بود باید انجام می‌شد.

قربانی گفت: هاشمی حقوق و بدهی‌های خود را از فدراسیون می‌گرفت باید از سایر جاهایی که فعالیت می‌کرد پول را می‌گرفت. از نظر حقوقی باید کارهایی کنیم. اگر بخواهیم بنشینیم و دست روی دست بگذاریم سقوط می‌کنیم. ما جدول برنامه داریم و طبق چارت پیش می‌رویم. این پول که از کیسه فدراسیون رفته ما را دچار مشکل کرده و امیدواریم که خود هاشمی برگرداند. بچه‌های ما توانمند و باهوش هستند، اما گاهی اوقات کسانی می‌آیند که اختلاف به وجود می‌آورند و سعی کرده‌ام دست این افراد را کوتاه کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعتقادی به مربی خارجی ندارید، افزود:کی‌روش هر ماه چند صد میلیون می‌گرفته، ولی چه تغییری داده است و بچه‌ها چه تغییری کرده‌اند؟ در تیراندازی هم همین است. توان داخلی داریم، اما برخی نفرات می‌خواهند که مربیان خارجی بیایند. مربیان داخلی خوبی داریم و باید از آنها استفاده کنیم.